Recenzia: Rozprávky barda Beedla

Autor: Joanne K. Rowling
Nakladateľstvo: IKAR
Rok vydania: 2008
Kľúčové slová: súboj dobra a zla, túžba po nesmrteľnosti
Počet strán: 112 strán
Vydanie: Prvé

Reakcie po dočítaní: Kniha je príjemným spestrením dňa. Príbehy sú krátke, niektoré nezaujímavé, ale komentáre Dumbledora dajú príbehom iný rozmer, ozrejmia hlavnú mylšienku a obohatia vás o poznanie nových skutočností.
Veta alebo slovo vystihujúce knihu: Rozprávky pre deti, ale i dospelých, ktorými pomôžete deťom

Ďalšia kniha písaná podobným štýlom ako Fantastické zvery a ich výskyt a Metlobal v priebehu vekov z pera anglickej spisovateľky, ktorá naučila deti 20. sotoriča znovu čítať.

Sú to príbehy, ktoré zozbieral Beedle pre malých čarodejníkov a čarodejnice, a ktoré z origánalu napísaného v runách preložila Hermiona Grangerová. Ako samotná autork napísala, v mnohom sa podobajú na naše muklovské rozprávky - dobro je odmenené, zlo potrestané. V úvode knihy nám odhalila niečo zo života barda Beedla, a šľachetný je jej čin, keď všetky všetky licenčné poplatky z tejto knihy dostane ako dar Children´s High Level Group, organizácia pracujúca v prospech detí, ktoré zúfalo potrebujú, aby sa ich niekto zastal.

Kniha je nielen doplnená o poznámky, ktorú vysvetľujú neznámy temrín alebo fakt, ale každý z piatich príbehov: Čarodejník a skackajúci hrniec, Fantastická fontána, Mágovo chlpaté srdce, Babulica Králica a jej chichotajúci sa peň a Príbeh troch bratov, je doplnený o komentár profesora Albusa Percivala Wulfrica Briana Dumbledora, nositeľa Merlinovho radu prvého stupňa, riaditeľa Rokfortu strednej školy čarodejníckej, predsedu Medzinárodnej konfederácie čarodejníkov a hlavného mága Wizengamotu.

Mnohé príbehy si čarodejníci upravili podľa seba, hlavne protimuklovsky naladení, pretože v príbehoch si čarodejníci a muklovia pomáhali a bol medzi nimi dokonca priateľský vzťah.
V rozprávkach sa vyskytuje túžba oživiť mŕtvych, uchrániť srdce pred sklamaním z lásky (Mágovo chlpaté srdce) a ak by sa mág zaľúbil, nepriaznivo by to ovplyvnilo jeho pohodlie a bezpečnosť. Lásku vnímal ako poníženie a slabosť, vyčerpanie citových a materiálnych zdrojov človake. Chcel sa stať nadľudským, nakoniec sa stal neľudským.

Najzaujímavejším a aj najznámejším príbehom zo slávnych kníh o Harrym Potterovi, je Príbeh troch bratov. Traja bratia chceli prejsť cez rieku a tak si prútikmi vyčarovali most. Uprostred mosta sa im zjavila Smrť, ktorá ich naoko chválila, ale vo vnútri sa hnevala, lebo mala o tri obete menej. Ale Smrť bola prefíkaná. Pochválila ich a povedala im, že si každý z nich zaslúži odmenu. Prvý a zároveň najstarší z bratov chcel mocný prútik, aby porazil každého. Druhý bol namyslený a chcel Smrť ešte viac ponížiť, tak si vyžiadal moc vrátiť ľudí zo sveta mŕtvych. Smrť mu dala kamienok. Tretí, najmladší a najskromnejší, neveril Smrti. Vyžiadal si niečo, aby mohol chodiť po svete bez toho, aby ho Smrť našla. dala mu neviditeľný plášť. Traja bratia sa rozišli. Prvého zabili, druhý spáchal samovraždu a tretí odovzdal svoj plášť na sklonku života svojmu synovi. Privítal Smrť ako svoju kamarátku a odišli z tohto života ako seberovní.

Ktorý dar by ste si vybrali? Asi málo z nás ten posledný. Aj sám Dumbledore priznáva, že by bolo ľahšie odmietnuť neviditeľný plášť, a to len dokazuje, že hoci je múdry, zostáva rovnakým hlupákom ako všetci ostatní.

Je krásne sa znovu ponoriť na chvíľu do detského sveta plného fantázie, neobmedzených možností, ktorý obsahuje toľko pravdy a ponaučení, ažsa vám to zdá neskutočné. V tom je čaro rozprávok. Každý sa v nich nájde.

Knihe dávam 8 bodov z 10.